Obojživelné pásové vozidlo
Jedním z nejzajímavějších a zároveň nejnáročnějších projektů, na kterých jsme se v posledních letech podíleli, je obojživelný transportér KALAN, vyvinutý českou společností New Space Technologies. Pro vozidlo jsme dodali robustní hydrostatický pohon, řídicí software, steer-by-wire, ovládací prvky a řadu dalších komponent a řešení.
Navržen pro krizové situace
KALAN je obojživelné pásové vozidlo, které se vyznačuje výjimečnou průchodností terénem a plnou využitelností na vodě. Je schopen přepravit až 70 osob, pozemní vozidla včetně těžké techniky, námořní kontejnery nebo jakýkoli jiný náklad o celkové hmotnosti až 13 tun.
Stroj, zkonstruovaný a vyrobený českou společností New Space Technologies, byl vyvinutý ve spolupráci s Hasičským záchranným sborem ČR, pro jehož potřeby je také primárně určen. Počítá se s jeho nasazením v krizových situacích jako jsou přírodní katastrofy a jiné mimořádné události, při nichž je nutné přepravovat osoby, záchranné složky, materiál či techniku přes obtížně přístupné oblasti.

Agilita na souši i ve vodě
Do projektu jsme vstoupili již ve fázi přípravy konceptu, díky čemuž jsme na návrhu pohonného a řídicího systému vozidla mohli v úzké spolupráci s výrobcem pracovat už od samotného počátku. Výsledkem našeho úsilí je sofistikovaný řídicí software umožňující jednoduché a účinné ovládání pohonu. Pro vodní režim byl vytvořený samostatný softwarový modul, díky němuž je stroj dobře ovladatelný i při plavbě na vodě.
Hydrostatický pohon je řešený sestavou výkonných hydrogenerátorů a hydromotorů, které přes převodovku pohání pásy vozidla. Námi vyvinutý řídicí systém obstarává také ovládání dvojice vodometů, které slouží jako pohon stroje na vodní hladině. Maximální rychlost vozidla je 50 km/h, při čemž v terénu je schopno jet až 35 km/h a na vodě 6,5 uzlů (12 km/h).

Kolos s jednoduchým ovládáním
Pro zajištění přesného a pohodlného řízení jsme dodali steer-by-wire systém složený z volantu, snímače a řídicí jednotky, která zpracovává signál CAN sběrnice. Toto elektronické řešení eliminuje mechanické vazby a zajišťuje rychlou a přesně nastavitelnou odezvu, což představuje klíčovou výhodu zejména pro řízení v náročném terénu.
I přes mimořádnou komplexitu celého pohonného ústrojí se nám díky softwaru navrženému na míru vozidla podařilo docílit jednoduchého intuitivního řízení a výborné manévrovatelnosti. Celý stroj se ovládá pomocí volantu, pedálů a joysticku, který zároveň slouží pro přepínání mezi pozemním a vodním pohonem.
Přístrojové desce vévodí velký barevný dotykový displej, pro nějž jsme navrhli uživatelsky přívětivé grafické rozhraní. Jeho funkcí je nejen přehledné zobrazení klíčových jízdních dat a úhlů náklonu, ale také snadné ovládání přídavných zařízení a funkcí. Ovládací prvky doplňuje ještě sada CAN tlačítek s barevným podsvícením.

Foto © Požáry.cz
Kromě pohonu podvozku a řídicího systému jsme pro vozidlo rovněž navrhli a dodali fan drive pohon několika okruhů chlazení, od hydraulického oleje až po řešení cirkulace vzduchu v podpalubí a strojovně.
V rámci hydraulického systému jsme na stroji realizovali také řešení vedení hydraulických kapalin v podobě různých typů a průměrů hydraulických hadic, trubek a souvisejícího spojovacího materiálu.
Mezi námi dodanými prvky nechybí ani systém elektrického pohonu, a to konkrétně v případě zvedání nakládací rampy. Tu pohání elektromotor ovládaný měničem, který je integrovaný do centrálního řídicího systému. Zdvih rampy může obsluha aktivovat přímo z kabiny vozidla, případně pomocí rádiového dálkového ovládání, které jsme k vozidlu také dodali.


Tento projekt je financován se státní podporou Technologické agentury ČR a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v rámci programu TREND.
Pojďme probrat řešení pro váš stroj
Zobrazte kontaktIng. Tomáš Vydra
Vedoucí divize Pohonné systémy